anjelICKAN.blogg.se

Översvämning =(

Kategori: Allmänt

Det är visst hela två veckor sedan jag skrev ett inlägg. Vi har haft fullt upp hela tiden tycker jag så jag ska väll berätta lite vad vi håller på med =)

Förra helgen när det regna så otroligt mycket hade vi oturen att få översvämning i våran källare =( Det kom 129 mm på 4 timmar. I vanliga fall kommer det 80 mm på hela Augusti. Inte knepigt att marken och brunnarna hade svårt att hänga med =/
Vägar genom Åmål och utanför fick stängas av. En del vägar spolades till och med bort.. På ett ställe såg svärfar en bil med vatten upp till dörrhandtagen =S
Man har inte mycke att sätta emot när naturen får stolleryck =S

Jag funderade ju på våran garageinfart som är i en backe ner till huset.. jag kika ut några gånger tidigt på morgonen och kolla om brunnarna utanför klara av allt reng som kom och det såg bra ut. Det var tänkt att det skulle komma en och ta ner de stora träden på framsidan så vi var ju uppe i tid som tur var. Dock kom inte han så vi funderade ju på om vi skulle ta och sova lite till trötta som vi var.. Men för säkerhets skull så gick vi ner i källaren för att se så brunnarna utanför garaget klara av allt regn. PLASK sa det under foten när vi kom ner för källartrappan.

Det gick så otroligt fort.. Jag hade kollat bara en stund innan.. Och så plötsligt så var garaget fullt med vatten och forsa in över tröskeln till hallen i källaren..

Det var bara att dra på sig stövlar och börja bära vatten =(
Det gick rätt så bra så länge brunnarna fortfarande svalde vatten... jag stod med en snöskyffel inne i hallen och kunde leda vattnet vidare till en brun på andra sidan huset.. Men så tog det stopp i alla brunnar och då vart det kört.. Jag kunde bara stå där i hallen och se hur vattnet steg och då även in i alla andra rum =(
Det var mellan 15-20 cm över hela källaren.. tvättstugan, föråden pannrumet och överallt..

Svärföräldrarna var och hjälpte oss och medans jag "skotta" vatten inne och räddade saker från att drunkna försökte de få bort vattnet ute vid garagedörren där allt kom in. Det gick inte att få tag på pumpar för det var så många som hade problem med vatten i källare och annat nu men svärfar fick tag på en våtdamsugare och då började det äntligen gå bättre och när regnandet sluta var det bara att tömma källaren på allt och damsuga ur alla rum. Sandra och Henrik kom och hjälpte till de också och de låna oss en avfuktare.. Så i ett par dagar stod sedan den avfuktaren och våran egen avfuktare och ett par fläcktar och kupevärmare och gick i källaren för att få den torr igen.

Vi klarade oss ändå rätt så bra tycker jag =)
Det var inte alls mycket som blev förstört.. Källaren är helt i betong så den kunde det ju inte hända så mycket med det var ju bara att få den torr igen. I föråden stod det mesta i plastlådor så allt där klara sig också bra =)
Det blev bara lite extra jobb. Men nu kommer vi skaffa oss en egen pump ifall detta skulle hända igen =)

Mamma och pappa kom också till Åmål lite senare och såg hur källaren såg ut.. De bjöd oss på pizza vilket inte alls var dumt efter 6-7 timmars slitande med att få bort vattnet.. Vi var regält trötta sedan.

svärfar och svärmor som hjälpte oss att få bort vattnet.


/ickan
kommer strax fler inlägg men jag delar upp dem lite så de inte blir helt vansinnigt långa för detta var ju redan för långt ^^

Kommentarer


Kommentera inlägget här: