anjelICKAN.blogg.se

Kamphund ?

Kategori: Dante

Det är tråkigt att man som ägare till en hund av någon av de raserna som går under kamphundsras ska behöva vara beredd på att bara för att jag äger en viss ras kommer jag få en massa skit för det.

Jag har vare rätt förskonad ändå. Det har inte vare så många elaka påhopp på just mig utan de flesta har ändå en possetiv inställning till mitt val av hund vilket har känst bra. Det är egenligen mest i media just jag fått läsa skit. Som att dessa hundarna ägs ju bara av pundare och brottslingar och de är deras vapen.. hmm.. det är ju lite löjligt att läsa en sån komentar.. Jag är då varken pundare eller gör en massa lagbrott och jag har ju knappast min hund som ett vapen för att skada någon ??

Jag är en helt vanlig tjej och jag har en hund.
Dante är ingen kapmhund.. Han attackerar inte andra hundar bara för att han ser en.. Han äter inte barn till frukost och hugger inte folk för övrigt i halsen heller.. Han älskar barn och vill inget annan än få springa med och leka när han ser ungar som leker. Får vi besök här hemma eller ute på promenad blir han så glad så han viker sig dubbla och bara vickar på hela kroppen för det räcker lixom inte till att bara viffta på svansen av lycka utan hela kroppen måste viffta..

Men tro mig jag vet vad jag har för en hund i mitt koppel vilket jag kanske ibland tycker fler borde tänka på. Han är stark och kraftig. Han skulle ju självklart försvara sig mot en hund som inte beter sig bra mot honom. Jag är medveten om att han inte passar bra ihop med alla andra hundar.. Men jag skaffade honom inte för att jag ville ha en hund som ska leka med alla utan han skulle passa mig och klara av det jag vill ha hos en hund.

Dante har vid flera tillfällen under lydnars tävling och träningar råkat ut för att andra lösa hundar kommit fram. De flesta gångerna har det dessutom vare hanar som kommit fram till Dante. Och nej hör och häpnad han har inte käkat upp dem heller.. Han startar inga hundbråk.. men visst är jag medveten om att han skulle kunna avsluta ett mot en hund som är elak mot honom men skulle inte du också försvara dig om någon kommer och beter sig illa mot dig dig ?

Jag har en hund som älskar att jobba, träna, han är orädd, trygg (en skrämd osäker hund är ju farligare) han älskar människor och barn och även att sova på soffan ^^

Men jag gillar även den sidan av honom som många är rädd för. Jag tycker inte det är fel att han skäller och bokstavligen låter livsfarlig när han ser eller hör något mysko. Han gör det för att tala om för mig att nu ser jag något eller har hört något. Han vill varna och det tycker jag är helt rätt och jag uppskattar det!

Jag får ta skit när en pundares blandrashund, som förmodligen är en mix av en jävla massa hundar med tusen olika temperament (vilket säger sig själv inte funkar ihop i samma huve) har bitit någon fast min hund inte är sån ?

Om en tjej med mörkt hår och grön ögon knivhugger någon ska jag också sitt i fängelse då för att jag har samma färg ??

Om en person går ut och har ihjäl en annan människa så sätter man ju inte resten av hans släckt i fängelse för att de har liknande gener ?

Varför ska jag och min hund behöva ta skit för att någon annan har en hund som den inte skött som betett sig illa.. bara för att den liknar min?

Om jag hade en golden skulle jag inte få skit även om en annan golden här i stan skulle bita någon.. inte ens om det vore hund från samma kull...
(jag gillar golden hundar också ^^)
Men har jag en Amstaff så får jag ta skit när en pittbull/rottis/bull terrier/staffordshire terrier/bulldogg liknande tjollahoppsan mix biter någon?

Det är oacceptabelt och fruktansvärt när man läser i tidningen om barn som blev illa bitna av hundar. Jag har full förståelse för att en del är rädd för hundar. Det har jag också vare så jag vet precis hur den känslan är. Men det är inte mitt fel eller min hunds fel att en hund som ser liknande ut har gjort något fel.

Förbjuda dem hjälper inte.. Man kommer inte åt blandraserna ändå och det är ju trots allt blandraserna som står för de flesta attackerna (fast tax och golden biter ännu fler men de ska inte förbjudas ändå ?) Hur de än gör med sina förbud av hundar så kommer de finnas kvar.. Man kan ju registrera sin hund som vilken blandrashund som helst.

Kanske istället att energin och jobbet ska läggas på att hindra de olämpliga hundägarna att ha hund?
Att försöka stoppa de oseriösa uppfödarna som blandar lite vad som helst och ändå säljer dem som renrasiga?

Måste ju bara också säga att det finns jätte många fina och goa blandrashundar också så jag är inte emot dem heller!

Det är hundägarna det är fel på ibland inte hunden! Och det är inte alla som äger en hund av kamphundsras fel att en hund som ser liknande ut har gjort nått dumt.


Här är en artkel som aftonbladet skrivit ricktigt bra!
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article7779908.ab



Kommentarer

  • Sofie säger:

    Åh visst är den artikeln bra, läste den för ett tag sen jag med:) Jag blir också riktigt trött på alla fördomsfulla människor mot vissa raser, usch!:)

    2010-10-04 | 19:40:34
  • Heidi säger:

    Himla bra skrivet Angelica!

    Kram på er

    2010-10-07 | 07:20:59
    Bloggadress: http://convictions.se

Kommentera inlägget här: