anjelICKAN.blogg.se

Våran Första tävling i Lydnad

Kategori: Allmänt

Ja.. tidigare än tidigast gick man upp idag. Gjorde oss klara, packade in oss i bilen och började resan ner mot kusten.
Vi hittade fram till Brukshundsklubben i Tanumshede och träffade Heidi, Andreas och alla barnen där. Det var en speciel dag för dem för mer än bara tävlingen. De firar 10 årsig bröllopsdag. Jätte Grattis på er!
Vi var i god tid och rastade vovvarna och väntade sedan på att få anmäla att vi var på plats. Strax efter samlingen drog tävlandet igång. Lydnadsklass 3 var först ut på plan. Heidi med Xtra var med och det gick ju kanon för dem idag. Var så roligt att se!!

Det var regält varmt idag och för mig och Dante blev det en nervös väntat innan trean och tvåan var klara och det var dax för lydnadsklass 1.
Fem vovvar knallade ut på planen. Dante var lite nyfiken på allt annat men samlade sig snart och satt fint vid min sida. Vi la hundanra och gick. Allt kändes såå KANON !! Han lång säkert och jag kände att han var i bra form för detta idag. Stod och tittade på honom och han på mig och kände mig lugn. MEN !! Då sket sig hela dagen på en sekund för oss. Dante ligger som hund nummer 2 på plan. Hund nummer ett springer helt plötsligt fram till Dante. En cocker spaniel hane.. Dante som tittat på mig såg lite snoben ut men blev ju självklart intresserad av hunden som ville leka (eller va den nu gjorde där) Hund nummer tre kommer då också fram till stackars Dante och vi får bryta... Hund nummer tre är en schäfer.. också en hane. Jag han aldrig ens tänka på att de kunde slåss men tanken fanns där efteåt att det gick ju ändå bra i oturen där att inget hände. Dante han ville ju bara leka som tur var som han alltid vill. Men jag kan ju inte veta vad de andra hundarna går för.. Dante hade ju säkert svarat iaf om någon gjort honom nått. Men som sagt gott ändå att inget hände när det ändå blev som det blev.

Hund nummer ett får lämna planen och vi andra får lägga om våra hundar. Jag hinner dock inte samla Dante igen och läggande blir lite så där. Allt gick för fort och tävlingsledaren hade lite väl brottom där. Det tog inte långa stunden innan hund nummer tre (schäfern) hade rest sig igen. Dante nosar och nosar och nosar för han vill ju hitta och leka med cocker spanieln så reser sig han också.. =(
Suck.. Jag fick honom att lägga sig igen men till vilken nytta =(

Så fick vi ju en mini paus när hund nummer ett gjorde sina moment men Dante var redan för splittrad så han var knappt kontakt bar.. Jag antar att detta är en av de negativa sakerna med att han är så ung ännu.. Våran tur kom fort och Dante han gjorde inte mycket rätt där ute på planen.. Nu tyckte han det var för varmt.. Någon hade ju redan bjude in till lek så lydnaden tyckte han var över.. Han gick bredvid mig men nosade mest i backen. =(

Så synd att inte hundanra sitter fast i en skruv i marken tycker jag.. Kopplet kan ju vara så att de kan resa sig och då blir man ju nollad ändå. Men då sabboterar ju iaf inte någon hund för någon annan.. Man får ju träna så pass att man kan lita på att hunden struntar i vad de andra gör.. Men hur ska jag lära min hund att ligga kvar och inte bry sig när två andra hundar står över honom  =S

Jaja... Vi testade iaf.. Han är bara 11 månader.. Min första hund, första gången han tävlar, första gången jag tävlar, första gången jag tränat en hund. Jag får väll vara nöjd ändå =) Vi tog oss ju genom det och vi ska allt fixa en etta vid någon annan tävling längre fram om vi så ska göra om det många gånger ^^
Men jag blev så besviken för han kändes i kanon form när jag la honom =(
Och jag vet ju att han egentligen kan alla momenten..

Medans de andra tävlandena i ettan gjorde sitt på plan bjöd Heidi oss på lite mat. Jätte god sallad och nu var det gott att få något i magen som vare så nervös hela dagen ^^

Det blev prisutdelning och jag måste bara säga SUPER JÄTTE GRATTIS Heidi och Xtra som klarade en Etta i trean! Nu får ni tväla i Elite!!  Du är otrolig Heidi som får upp så många hundar i Elite !!!
Mina och Dantes få poäng (hehe) räckte trotts allt till en TREA !! Så vi slapp ju bli nollade och jag får vara nöjd ändå med tanke på att jag hade så dålig pli på min hund idag ^^

Igen.. super grattis Heidi och Xtra !!


Vi lämnade brukshundsklubben och åkte med Sophia och Roger (som också kommit för att titta på tävlingen) hem till dem. Jag förstod inte alls var vi åkte ^^ Det var slingriga vägar hit och dit men tror det var några mil utanför Strömstad om jag fatta det rätt ? De bor iaf helt underbart fint där ute! Otroligt vackert hus och omgivning! Vi är jätte avis här nu!!!
Roger tände griller och vi blev bjudna på mat. Super gott !! Var kul å träffa vackra Skillet hos dem idag också. Han verkade trivas hur bra som helst där och hans nya vänner Varja (Dantes syster) och Shiva verka ju alla tycka jätte bra om varandra. Vi hade med kaffe och fika vi så nu var det våran tur att få bjuda på något idag. Även om det var grymt varmt ute nu så var det allt gott med en kopp kaffe..

Innan vi åkte hemmåt fick Dante komma ut och leka med sin syster =)
Tror ni han var glad ^^ ? Han och Varja leker så snällt ihop. Jätte härligt å se! Dante är verkligen gla i sin syster och han låter henne slänga honom i backen och tycker bara allt är såå himla kul ^^
Tack Sophia och Roger för att vi fick komma hem till er och se hur fint nu bor och tack för super god mat !!

Heidi och Xtra på plan idag! Ni är så ducktiga!




Igår hade vi en lugn dag här hemma. Ladda för att vara pigga idag ^^ Tobias var en sväng hos några kompisar och handlade på vägen hem. Jag klippte gräs och tvätta.. När Tobias kom hem med maten så tände vi grillen och satt ute på altanen i kvälls solen och bara njöt !! Helt underbart !!

/ickan

Kommentarer

  • Andrea & hulligangänget säger:

    Grattis till er första tävling! Tråkigt bara att det blev som det blev med platsliggningen... händer dock ofta i ettan och ibland vore det bättre att folk struntade i det momentet istället för att kanske fördärva för andra i framtiden! Men 30 poäng är mycket att bara skippa tycker många... ja ja... Grattis än en gång! =)

    2009-05-31 | 23:42:45
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/bubba
  • Heidi & Andreas säger:

    Tycker ni ska vara jättenöjda med Dantes prestation igår. Inte konstigt att han blev splittrad och själva lydnadsmomenten gick ju faktiskt helt OK!

    Nu ska vi öva platsliggningar i alla möjliga utformningar!

    2009-06-01 | 07:32:49
    Bloggadress: http://convictions.se
  • Nicole säger:

    Grattis till debuten! Synd med platsliggningen, var glad att Dante inte muckade bråk :) Det blir bättre nästa gång :)

    2009-06-03 | 11:35:32
  • Josefine säger:

    Grattis till debuten! Synd att platsen vart förstörd. Det tar ni nästa gång;)Kram på er

    2009-06-03 | 20:29:15
    Bloggadress: http://www.convictionscasanova.se

Kommentera inlägget här: