anjelICKAN.blogg.se

Dante och burken

Kategori: Allmänt

Eftermiddagen spenderade jag och Dante nere i stan. Svängde förbi hos Sandra för att hämta krämen hon köpt till mig. Tack igen gumman! Den är verkligen jätte bra den krämen! Blev ståendes och prata en bra stund självklart =P

Nere på stan tog jag en snabb sväng in i ett par butiker och kikade lite. Hittade lite påskpynt och annat kul =P Jag som inte brukar pynta direkt (tycker det blir för rörigt med allt) har ju bleve rickigt sugen på att få fram liiiiite saker iaf ^^ absolut inte mycke men nått kommer det bli till påsken iaf ^^

Sedan tog jag och Dante en promenad.. fram och tillbaka och runt överallt nere i stan för att få så mycket träning som möjligt bland bilar, folk och hundar. Idag har han verkligen vare jätte ducktig och jag njöt av att kunna gå runt så med honom när han uppför sig så bra.

Vi gick först ute på bryggorna i hamnen. När vi kommer till torget så kortar jag koplet för att visa honom att nu får han gå ordentligt bredvig mig. Vi kan ju inte ta upp hela trotoaren och han får ju inte hoppa mot hundar och annat folk. Han drog mot nått träd och stolpe för han är ju kille och ska kissa på allt ^^ Men han förstod snabbt att det var bredvid mig i mitt tempo han skulle gå. Underbart ducktig.

Tre hundmöten fick vi att träna på. En del bryr sig ju inte om ifall deras hund drar lite andra ber sina hundar sitta när de får möten andrar har tränat sina hundar att inte bry sig alls och åt det hållet skulle jag vilja komma lite närmare med Dante. Det första mötet kom plötsligt runt ett hörn. Jag höll inte bra nog i koplet för ett korigera honom och en kasse i nästa hand. Dante beter sig olika mycke beroende på hur hunden vi möter beter sig har jag förstått. Så hunden vi möter drar mot Dante och står på bakbenen och skäller och damen som har den får dra sin stora nalle med sig därifrån. Dante han gör nästan det samma. Så jag fram med burken nu. Hade velat haft den framme tidigare i mötet men men. Han reagerar lite på att jag tar fram den men sedan drar han igen mot hunden så jag släpper burken på honom och då blev det ändring med en gång. Han fick snällt med mig och tittade bara på mig.

Andra mötet kom stax där efter och nu gick det ricktigt bra. Så bra har han inte uppfört sig på länge. Jag ser att vi ska få möte och tar fram burken och Dante han uppför sig kanon när han ser att jag håller i burken. Rör lite på burken när vi närmar oss och han börjar bli intresserad av hunden vi möter. Han gnyr lite precis i mötet för han vill ju fram men går snällt vid min sida utan att dra eller försöka komma fram till hunden. Efter vi passerat får han massa beröm så klart =) Härligt att det går så bra med burken.

Närsta möte är med två hundar. Det börjar bra och han är igen uppmärksam på att jag har burken i handen och den vill han ju inte ha på sig så han sköter sig men precis när vi paserar så drar hundarna vi möter mot oss och då vill Dante göra det samma. När jag rör burken så skärper han sig igen och går igen snällt vid min sida.

Detta kommer vi klara. Snart kommer han gå så snällt vid våran sida vilka möten vi än får =D

Burken jag pratar om är en liten burk med lite skruvar i som skramlar. Den är inte tung och gör inte ont att få på sig vill jag berätta för den som inte känner till våran burk för det kan ju låta lite elakt när jag säger att vi kastar saker på honom ^^ men Dante tycker den är jätte läskigt eftersom den skramla så första gången han fick den på sig. Den gör att man snabbt kan bryta det han håller på med utan att man skäller på honom. Han kan då göra rätt själv utan att vi drar, sliter eller skriker på honom. Han lär sig massor både snabbt och lätt.

Finns många varianter av burkar har jag sett och även kedjor och alla som jag hört använt det här sättet att bryta något på verkar jätte nöjda. För oss har den gjort många saker lättare.

Vi passade på att besöka djur/presnet affären som jag just nu inte kan komma på vad den heter. Men den på torggatan iaf och provade lite halsband och selar. Var dock inget som var helt bra men Dante fick en godis för att han uppförde sig så bra där inne och även ett ben som han fick när vi kom hem =)

Här är Dante på bryggan =)


ickan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: